ضایعات جنگ/گزارشی نمایش مستند «آبی کم‌رنگ»

نمایی از فیلم آبی‌ کم‌رنگ ساخته‌ی آرش لاهوتی

در ادامه جلسات هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر روز یکشنبه بیست و هشتم خرداد مستند «آبی کم‌رنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی در سالن سینما حقیقت به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد. آن‌چه در ادامه‌ی مطلب می‌خوانید گزارشی‌ست از نقد و بررسی این فیلم که در آن به آسیب‌های روانی ناشی از جنگ تحمیلی پرداخته شده است.

ادامه نوشته

در حد فاصل مستند و داستانی/ گزارشی از نمایش فیلم مستند «مسافران»

نمایی از فیلم مسافران ساخته‌ی محمود رحمانیبعدازظهر روز گذشته (یک‌شنبه بیست و یکم خرداد) در تازه‌ترین برنامه از جلسه‌های هفتگی نمایش فیلم، ابتدا مستند «مسافران» به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این اثر با حضور دکتر مصطفی جلالی‌فخر به عنوان منتقد مهمان انجام شد.
در ابتدای این جلسه، محمود رحمانی، کارگردان فیلم مورد بحث، در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مسئول جلسه‌های نمایش فیلم و مجری برنامه) در خصوص شباهت مضمونی «مسافران» با برخی فیلم‌های تولید شده در سال‌های اخیر گفت: «فیلم‌برداری این فیلم در سال 92 انجام شد و تدوین آن در سال 94 به پایان رسید. در روزهای منتهی به نهایی شدن و آماده‌سازی این فیلم خبر رسید که فیلم ایرانی «تاکسی» در جشنواره‌ی برلین موفق به دریافت جایزه شده است. تماشای برش‌هایی از این فیلم که در لابه‌لای اخبار به نمایش درآمده بود ضمن تایید شباهت‌های عجیب این دو فیلم، برای دست‌اندرکاران ساخت «مسافران» بسیار شوکه‌کننده بود و می‌توان گفت روند تکمیل آن را با وقفه‌ای جدی مواجه کرد.»
رحمانی که در این فیلم برش‌هایی از افکار و دیدگاه‌های بخشی از مردم اهواز را در یک خودروی حمل مسافر به نمایش گذاشته گفت: «با موفقیت «تاکسی» و نمایش گسترده‌ی آن در سطح اروپا و آمریکا عملاً شانس دیده شدن «مسافران» در جشنواره‌های جهانی از دست رفت؛ و ما مجبور شدیم به تمهید دیگری فکر کنیم.» متن کامل این گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

نگاهی متفاوت به اقلیم بلوچستان/گزارشی از نمایش فیلم «واریته‌ی بلوچی»

واریته‌ی بلوچی ساخته‌ی پیروز کلانتریبعدازظهر روز یک‌شنبه هفتم خرداد مستند «واریته‌ی بلوچی» در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس جلسه‌ی نقد و بررسی این فیلم با حضور شمیم مستقیمی به‌عنوان منتقد مهمان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه پیروز کلانتری در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مسئول جلسه‌های نمایش فیلم و مجری برنامه) درباره‌ی عنوان فیلم که به گفته‌ی او جُنگ‌هایی از قطعه‌های مختلف زندگی در بلوچستان را تداعی می‌کند گفت: «انتخاب نام برای فیلم‌ها اغلب کمی دردسرساز است تا این که به پیش‌بینی برای فضای فیلم‌ها کمک کند! در حقیقت فیلم‌ساز با انجام این کار دچار وضعیتی می‌شود که به‌صورت مستقیم نباید فیلم را لو بدهد اما در عین حال فضای کلی آن را تشریح کند.»
وی گفت: «به این معنا اسم‌ها یا باید فضا داشته باشند و یا دوپهلو جلوه کنند. از این زاویه «واریته‌ی بلوچی» عنوانی دوپهلو است که تلاش می‌کند تا واریاسیونی از زندگی غیرشهریِ بخشی از مردم بلوچستان را به نمایش بگذارد.» متن کامل این گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

ناگفته‌های جنگ به روایت عکاس‌ها/ گزارشی از نمایش فیلم «صدای سکوت»

ناگفته‌های جنگ به روایت عکاس‌هابعدازظهر روز یک‌شنبه سی‌ و یکم اردیبهشت، در تازه‌ترین برنامه از جلسه‌های هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ابتدا مستند «صدای سکوت» به کارگردانی پناه‌برخدا رضایی به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور نیما عباس‌پور به‌عنوان منتقد مهمان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه که کامران جاویدی تدوین‌گر فیلم یاد شده نیز در آن حضور داشت پناه‌برخدا رضایی درباره‌ی انگیزه‌ی خود از ساخت «صدای سکوت» گفت: «سوژه‌ی این فیلم بیش از ده سال ذهن مرا درگیر کرده بود اما متاسفانه با وجود تعلق خاطر به چنین سوژه‌ای شرایط ساخت آن فراهم نمی‌شد.»
وی که در این فیلم به روایت جنگ تحمیلی از زبان تعدادی از عکاسان پرداخته گفت: «چند سال پیش در سفری به جنوب و غرب کشور شرایطی فراهم شد تا درباره‌ی این سوژه تحقیقات مفصلی انجام دهم. در حقیقت پیش از آغاز تصویربرداری فیلم، زمان بسیار زیادی صرف پژوهش این فیلم شد تا به مرحله‌ی ثبت آغاز، میانه و پایان جنگ از نگاه عکاس‌ها برسیم.» متن کامل این گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته