آینه‌ای رو به پدرسالاری/ گزارشی از نمایش مستند «روابط خانوادگی» در کانون فیلم سینماحقیقت

روابط خانوادگی (ناصر ضمیری)

در تازه‌ترین برنامه از کانون فیلم سینماحقیقت که بعدازظهر دوشنبه بیست و هشتم مرداد ماه برگزار شد، ابتدا مستند «روابط خانوادگی» به کارگردانی ناصر ضمیری به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور رضا صائمی، منتقد سینما برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، ناصر ضمیری در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه‌و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم مرکز) درباره‌ی نحوه‌ی آشنایی خود با حاجی‌بابا که شخصیت اصلی فیلم «روابط خانوادگی» به حساب می‌آید گفت: «روستایی که فیلم‌برداری این فیلم در آن انجام شده، روستای اجدادی من است و از آن‌جا که از دوران کودکی‌ بارها به آن منطقه سفر کرده‌ام، نه تنها این شخصیت بلکه حاجی‌باباهای فراوانی را در این روستا می‌شناختم.»
وی هم‌چنین با تشکر از همسر خود که به گفته‌ی این کارگردان، تولید فیلم «روابط خانوادگی» حاصل دو سال همراهی اوست گفت: «شخصیت اصلی این فیلم را از سال‌ها قبل می‌شناختم و نسبت به روابط او با اعضای خانواده‌اش اطلاعات و آگاهی کامل داشتم.»
ضمیری سپس در پاسخ به نکته‌ی مطرح شده از سوی ناصر صفاریان درباره‌ی مرزبندی‌های موجود در سینمای مستند و داستانی گفت: «اعتقادی به این خط‌کشی‌ها ندارم و به نظرم مهم، اثری است که ساخته می‌شود؛ و البته حرفی که در آن زده می‌شود.»
وی گفت: «در ساخت این فیلم سعی کردم خودم را رها کرده و به این خط‌کشی‌ها توجه نداشته باشم. اما تلاش کردم در حکم یک آینه‌ باشم و روبه‌روی شخصیت‌های فیلم قرار بگیرم تا آن‌ها را به خودشان نشان دهم.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

فرزند زمان خود/ گزارش نمایش «مثل سایه، مثل خیال» در کانون فیلم سینماحقیقت

سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بعدازظهر دوشنبه چهاردهم مرداد، شاهد رونمایی و سپس نقد و بررسی فیلم مستند «مثل سایه،‌ مثل خیال» ساخته‌ی حمیدرضا زینالی بود.
در ابتدای این جلسه که حافظ روحانی به عنوان منتقد و کارشناس هنرهای تجسمی در آن حضور داشت، حمیدرضا زینالی در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم مرکز) درباره‌ی دلیل دل‌بستگی به سوژه‌ی فیلم خود و پرداختن به آن در قالب فیلم مستند گفت: «اولین‌بار دوستم آلبرت کوچاریان اطلاعات جالبی درباره‌ی این نقاش به من داد. زمانی که درباره‌ی او اطلاعات بیش‌تری پیدا کردم از شخصیتش خوشم آمد و تصمیم گرفتم درباره‌اش یک فیلم مستند بسازم.»
وی که در فیلم خود به فرازهایی از زندگی مارکو گریگوریان (نقاشِ برجسته و ارمنی‌تبار ایرانی) پرداخته هم‌چنین گفت: «شاید زمان فیلم کمی طولانی به نظر برسد اما چاره‌ی دیگری نبود. مارکو گریگوریان شخصیتی چند وجهی داشت که لازم بود در قالب یک فیلم مستند به تمام آن‌ها پرداخته شود.» 
زینالی هم‌چنین با اشاره به تولید مستقل «مثل سایه، مثل خیال» گفت: «ساخت این فیلم بودجه‌ی فراوانی می‌طلبید که بخشی از آن شامل هزینه‌های فیلم‌برداری در ایران و ارمنستان بود.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

حضور پررنگ یک همیشه غایب/ گزارش نمایش «بازگشت به خانه» در کانون فیلم سینماحقیقت

در تازه‌ترین برنامه از کانون فیلم سینماحقیقت که بعدازظهر دوشنبه هفتم مرداد برگزار شد ابتدا مستند «بازگشت به خانه» ساخته‌ی سمیه اشتری به نمایش درآمد و سپس جلسه‌ی نقد و بررسی این فیلم با حضور امید نجوان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، ناصر صفاریان، مسئول جلسه‌های نمایش فیلم و مجری برنامه، «فیلم به نمایش درآمده» را «یکی از مستندهای خودبیانگر یا خودافشاگرانه در سال‌های اخیر»‌ توصیف کرد و گفت: «با وجود تغییراتی که جامعه‌ی سنتی ایران در دهه‌های اخیر با آن روبه‌رو شده اما هنوز هم بسیاری افراد از صحبت کردن درباره‌ی خود یا مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند ابا دارند.»
وی افزود: «فراموش نباید کرد که انتخاب سوژه‌ی مناسب، نیمی از ساخت یک فیلم به حساب می‌آید و مرحله‌ی بعدی، شامل روبه‌رو کردن فیلم با واکنش‌های تماشاگرانی است که هرکدام با ذائقه‌‌های مختلفی به تماشای آن می‌نشینند.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.
 

ادامه نوشته