زندگی در کنار ورسک/ گزارش نمایش و نقد و بررسی فیلم «ورس»

پوستر فیلم ورسشامگاه یک‌شنبه بیست و نهم مهرماه جلسه‌های هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با نمایش مستند «ورس» به کارگردانی جواد وطنی به کار خود پایان داد.
بیست و هفتمین و آخرین جلسه‌ی نمایش فیلم در سال جاری، در حالی به پایان رسید که به دلیل استقبال چشم‌گیر مخاطبان و علاقه‌مندان سینمای مستند، فیلم مورد بحث، در هر دو سالن با ظرفیت کامل به نمایش گذاشته شد.
در ابتدای این جلسه که با حضور دکتر امید روحانی به عنوان منتقد مهمان برگزار شد، کارگردان «ورس» در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم) مبنی بر دلیل انتخاب پل ورسک برای ساخت فیلم مستند گفت: «من اهل فیروزکوه هستم و بدون اغراق، از زمان کودکی دلم می‌خواست از کوه‌های بلند آن منطقه بالا رفته و حضور در مناطق صعب‌العبور آن منطقه را تجربه کنم.»
وطنی افزود: «در سال‌های اخیر به نظرم رسید بهتر است این کار را به عنوان مستندساز یا پژوهش‌گر انجام دهم؛ و از آن‌جا که به ورسک، راه‌آهن و موضوع‌های مرتبط با آن علاقه داشتم تصمیم گرفتم این‌بار به صورت متمرکز به این سوژه پرداخته و درباره‌اش فیلم بسازم.» متن کامل گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

ثبت شخصیت‌های ماندگار/ گزارشی از نمایش مستندهای «شناسای سخن» و «نادره‌کار»

پوستر فیلم‌های نادره‌کار و شناسای سخنشامگاه یک‌شنبه بیست و دوم مهرماه سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شاهد نمایش و نقد و بررسی دو فیلم به نام‌های «شناسای سخن» و «نادره‌کار» از ساخته‌های منوچهر مشیری بود.
استقبال تماشاگران و علاقه‌مندان سینمای مستند از این دو فیلم باعث شد آثار مورد بحث، در هر دو سالن مرکز با ظرفیت کامل به نمایش گذاشته شود.
در ابتدای جلسه‌ی نقد و بررسی این فیلم‌ها که با حضور مهرداد فراهانی به عنوان منتقد مهمان برگزار شد منوچهر مشیری در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم) درباره‌ی دلیل علاقه‌ی خود به ساخت مستندهای پرتره درباره‌ی شخصیت‌های ادبی گفت: «سال‌ها پیش، زمانی که کارمند سازمان صدا و سیما بودم، در این سازمان به عنوان فیلمبردار فعالیت می‌کردم. اوایل دهه‌ی 1360 به من ماموریت داده شد تا به مرکز یک کیلو واتیِ رادیو در شهرکرد رفته و فعالیت خود را ادامه بدهم. در حقیقت، در این نکته یک طنز هم وجود داشت؛ و آن این‌که به عنوان فیلمبردار بخش تولید به یک مرکز رادیویی فرستاده شده بودم!» متن کامل این گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

دیوار امید/ نقد فیلم مستند «قاب‌ها»

پوستر فیلم قاب‌ها به کارگردانی کیوان مهرگانفیلم قاب‌ها که نخستین‌بار در دهمین دوره‌ی جشنواره‌ی سینماحقیقت به نمایش درآمد درباره قاب عکس‌‌هایی است که دکتر صادق زیباکلام (استادتمامِ دانشکده حقوق و علوم سیاسی) به دیوار اتاق کار خود در دانشگاه تهران آویخته. عکس‌هایی از شخصیت‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی که خود او در جایی از فیلم، دلیل جمع شدن‌ آن‌ها در کنار هم را علاقه‌اش به گذشته جامعه‌ی ایران می‌داند و می‌گوید آن‌چه باعث شده به افزودن این قاب‌ها و نصب آن‌ها روی بخش‌‌های خالیِ دیوار ادامه دهد واکنش جالب آدم‌هایی است که وارد این اتاق می‌شوند. آدم‌هایی از اقشار و طبقه‌های مختلف که بعضی از آن‌ها برای نخستین‌بار با این تصویرها روبه‌رو می‌شوند؛ و به همین دلیل حتی تصویر قوام‌السلطنه را با عکس پدر استاد زیباکلام اشتباه می‌گیرند! متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

روایت در غیبت جغرافیا/ گزارشی از نمایش فیلم «علی‌آقا»

نمایی از فیلم علی‌آقاسالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شامگاه یک‌شنبه پانزدهم مهرماه شاهد نمایش و سپس نقد و بررسی فیلم مستند «علی‌آقا» به کارگردانی کامران حیدری بود.
در ابتدای این جلسه که با حضور رضا درستکار به عنوان منتقد مهمان برگزار شد، کارگردان فیلم مورد بحث در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم) درباره‌ی میزان شناخت خود از شخصیت فیلم «علی آقا» گفت: «شناخت من از این شخصیت ریشه در علاقه‌ام به عکاسی مستند و خیابانی دارد که حدود ده سال است به آن اشتغال دارم. در طول این مدت با افراد بسیاری آشنا شده‌ام که شخصیت محوری فیلم «علی‌آقا» تنها یکی از آن‌هاست.»
وی که در فیلم خود برش‌هایی از زندگی یک مرد عاشق کبوتربازی را به نمایش گذاشته افزود: «دلم می‌خواست داستان تعریف کنم اما بیش از آن دوست داشتم درباره‌ی موضوع کبوتربازی فیلم بسازم. به همین دلیل مدت‌ها دنبال کسی می‌گشتم که چنین خصوصیاتی داشته باشد. تا این که علی‌آقا را پیدا و احساس کردم او همان کسی است که دنبالش می‌گردم.»
حیدری سپس در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی نحوه‌ی راضی کردن شخصیت محوری فیلم برای حضور در مقابل دوربین گفت: «آشنایی با او برای انجام این کار حدود پنج ماه زمان برد. در طول این مدت هر دو سه روز یک‌بار درباره‌ی این فیلم با او صحبت می‌کردم تا سرانجام رضایت داد وارد زندگی‌اش شوم و از او و خانواده‌اش فیلم بگیرم.» متن کامل این گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

هم‌سُرایی در رثای یک بحران/گزارشی از نمایش فیلم «تالان»

پوستر فیلم تالانشامگاه روز گذشته یک‌شنبه هشتم شهریورماه مستند «تالان» در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس این فیلم با حضور مهرداد فراهانی به‌ عنوان منتقد مهمان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، استقبال چشم‌گیر مخاطبان و علاقه‌مندان سینما به حدی بود که مستند مورد بحث در هر دو سالن با ظرفیت کامل به نمایش درآمد.
در ابتدای این جلسه، محمدصادق دهقانی، کارگردان فیلم «تالان» در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان، مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم مرکز، درباره‌ی دلیل تمرکز فیلم بر استان خراسان گفت: «این فیلم ابتدا قرار بود بر کل ایران تمرکز داشته باشد اما از آن‌جا که جرقه‌ی اصلی تولید این فیلم توسط «جمعیت ناجیان آب» واقع در همین استان زده شد تصمیم گرفتیم جغرافیای کار را کمی محدودتر در نظر بگیریم تا بتوانیم به آمار واقعی‌تری برسیم. با این وجود وقتی کمی بیش‌تر تحقیق کردیم متوجه شدیم بحرانی‌ترین آب‌های زیرزمینی در زمینه‌ی اضافه برداشت در همین استان قرار دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم موضوع فیلم را بر استان خراسان متمرکز کنیم.» متن کامل گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

از گذشته‌های دور و نزدیک/ نقد کتاب «بهترین سال‌های زندگی من»

جلد کتاب بهترین سال‌های زندگی مناواخر دهه 1360 و اوایل دهه 1370 جدا از معدود مجله‌های سینمایی که آن وقت‌ها منتشر می‌شد، مشتری پر و پا قرص صفحه‌های سینمایی اغلب نشریه‌ها هم بودم. روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌‌هایی که برای نسل تشنه و مشتاق من در حکم پنجره‌هایی رو به سینما بود. یکی از این نشریه‌ها هفته‌نامه فرهنگی، هنری «هدف» بود که یکی دو صفحه سینمایی داشت. صفحه‌هایی که گاهی با مطالبی از سینمای جهان پر می‌شدند و گاهی با نوشته‌هایی درباره سینمای ایران. اما آن‌چه که در کنار کاغذهای کاهیِ پُرزدار و چاپ ضعیف متن‌ و عکس‌، این هفته‌نامه را در گوشه‌ای از حافظه‌ام ماندگار کرده، انتخاب یک تیتر جسورانه و خاطره‌انگیز بر نقدی است که آن روزها درباره فیلم راز مینا (عباس رافعی) نوشته شده بود: «مینا راز،‌ راز، راز، راز، راز داره مینا!» این تیتر بلندبالا و طولانی، جدا از شوخی جذاب و جالب نویسنده‌‌اش با یک ترانه قدیمی، ریشه در نوع خاصی از روزنامه‌نگاری در سال‌های دور هم داشت. سنتی در روزنامه‌نگاری عامه‌پسند که تیترهای درشت و طولانی را به عناوین کوتاه و هدفمندِ بالای نوشته‌ها ترجیح می‌دادند. تیترهایی گاه آن‌قدر طولانی که حتی می‌توان گفت به «سوتیتر» تنه می‌زدند! متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

نمایش فردیت و اقتدار/ گزارشی از نمایش فیلم «بانو قدس ایران»

پوستر فیلم بانو قدس ایرانشامگاه روز یک‌شنبه اول مهرماه سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شاهد نمایش و سپس نقد و بررسی فیلم مستند «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی بود.
استقبال علاقه‌مندان و تماشاگران سینمای مستند از این فیلم به حدی بود که هر دو سالن نمایش فیلم با ظرفیت کامل اقدام به نمایش این مستند کردند.
در ابتدای این برنامه که با حضور حبیب احمدزاده به عنوان منتقد مهمان برگزار شد، مصطفی رزاق‌کریمی در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم مرکز) درباره نحوه ساخته شدن فیلم خود گفت: «پیشنهاد ساخت این فیلم تقریباً چهار سال پیش و از سوی موسسه‌ی عروج‌فیلم مطرح شد. اما من موافقت خود برای ساخت این فیلم را به بررسی جوانب و پایان تحقیق درباره‌ی این موضوع موکول کردم. بنابراین برای انجام تحقیق، قرارداد بسته و کار آغاز شد.»
رزاق‌کریمی که در «بانو قدس ایران» به زندگی پر فراز و نشیب بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) پرداخته افزود: «وقتی کار تحقیق این فیلم گسترش پیدا کرد احساس کردم نتیجه‌ی کار، از قابلیت ساخت یک مستند درباره‌ی این سوژه برخوردار است. البته یک‌بار در میانه‌ی کار به این نتیجه رسیدم که مرحله‌ی تحقیق فیلم‌نامه باید از ابتدا آغاز شود؛ و به همین دلیل کار را دوباره از نقطه‌ی صفر آغاز کردیم.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته