زدودن زنگار از آینهی تاریخ/ نگاهی به فیلم مستند «رییسالوزرا»
رییسالوزرا یکی از نخستین فیلمهاییست که در سالهای اخیر با هدفِ پرداختن به تعدادی از شخصیتهای مهم تاریخ معاصر ساخته شده است. فیلمی دربارهی زندگی و فعالیتهای احمد قوامالسلطنه که در کنار مستندهایی دربارهی دکتر محمد مصدق، دکتر حسین فاطمی، امیرعباس هویدا، اشرف پهلوی و تعدادی دیگر از چهرههای مطرح عرصهی سیاست و اجتماع، میکوشد تا در حد بضاعت، حلقههای مفقوده میان واقعیتهای تاریخی و خردهروایتهای پراکنده دربارهی این شخصیتها را پر کند. نکتهای که در عمل ثابت میکند کمترین ویژگیِ کنار زدنِ زنگارها از آینهی تاریخ، نزدیک شدن به آدمهایی خاکستری با مجموعهای از عملکردهای مثبت و منفیست. یعنی آنچه که در مقطعی از تاریخ، احمد قوامالسلطنه را تا سطح جاسوس و خیانتکار و اهل رشوه پایین میآوَرَد و در مقطعی دیگر، از او سیاستمداری برجسته، شجاع و فداکار میسازد! متن کامل را در ادامهی مطلب بخوانید.
اورسن ولز صحبت میکند را میتوان یکی از معدود مستندهای ایرانی دانست که تا کنون درباره یک فیلمساز غیر ایرانی ساخته شده است. فیلمی درباره «پسر عجیب هالیوود» (لقب سینمای آمریکا به او) که یکی از بزرگترین فیلمهای تاریخ سینمای این کشور (همشهری کین) را در بیست و دو سالگی کارگردانی کرد. به تعبیر گفتار متن همین فیلم: «آنهم بدون قید و شرط و با آزادی کامل.» نیازی به توضیح ندارد که این مستند بر مبنای تصویرهای به جا مانده از این فیلمساز و نماهای آرشیوی بنا شده است. تصویرهایی که نیما قلیزادگان در یکی از گفتوگوهای پیرامون آن گفته از میان آنها پنج فیلم یک ساعته و یک نسخهی یک ساعت و چهل و پنج دقیقهای، مناسب نمایش عمومی تدوین شده است. متن کامل را در
این وبلاگ تلاش ناچیزیست برای انتشار نوشتههایی دربارهي سینما، تلویزیون و ادبیات.