پنجره‌ای‌ رو به زندگی یک عکاس/ گزارشی از نمایش فیلم «دیدن و بودن»

مریم زندی در نمایی از فیلم دیدن و بودن

بعد از ظهر روز یک‌شنبه بیست و هفتم خردادماه فیلم «دیدن و بودن» در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس این مستند با حضور خسرو دهقان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه، علی شیلاندری، کارگردان مستند مورد بحث که در فیلم خود به برشی از فعالیت‌ها و زندگی حرفه‌ای مریم زندی پرداخته، در پاسخ به ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم) درباره‌ی نحوه‌ی همکاری با این عکاس برجسته‌ی کشورمان برای ساخت فیلم گفت: «آشنایی ما از طریق عکاسی شکل گرفت. چند سال پیش، زمانی که ساکن اصفهان بودم از طرف انجمنی که در آن کار می‌کردم از خانم زندی دعوت کردیم تا به شهر ما سفر کرده و در نمایشگاهی که از عکس‌های ایشان ترتیب داده بودیم شرکت کند.»
وی افزود: «ساخت این فیلم زمانی که نمایشگاه عکس‌های مریم زندی در حال برگزاری بود به ذهنم رسید. وقتی ایده‌ام را با ایشان در میان گذاشتم خیلی زود با آن موافقت کرد اما اجرای این طرح که فراز و فرودهای فراوانی هم داشت حدود شش سال طول کشید.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

پیران موسیقی مقامی/ گزارشی از نمایش فیلم «سمفونی ایران»

فریدون شهبازیان در نمایی از فیلم سمفونی ایرانبعدازظهر روز یک‌شنبه بیستم خردادماه سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شاهد نمایش و سپس نقد و بررسی مستند «سمفونی ایران» ساخته‌ی وحید موساییان بود.
در ابتدای این جلسه که با حضور کارگردان فیلم و هم‌چنین علی‌رضا میرعلینقلی، نویسنده و تاریخ‌نگار حوزه‌ی موسیقی برگزار شد وحید موساییان در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان، مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم درباره‌ی نحوه‌ی شکل‌گیری ایده‌ی ساخت «سمفونی ایران» گفت: «ساخته شدن این فیلم مدت زمانی بسیار طولانی را در بر می‌گیرد؛ و طبعاً بسیاری از جزییات و خاطرات تولید آن از خاطرم رفته است. اما مراحل اولیه‌ی تولید آن تقریباً در سال 77 به جریان افتاد.»
موساییان افزود: «این فیلم ابتدا قرار بود در راستای ایده‌ی گفت‌وگوی تمدن‌ها تولید شود اما در جریان تصویب طرح و دریافت امکانات برای ساخت آن متوجه شدم این ایده‌ی جذاب، یک شعار توخالی بیش نبوده است.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

آغاز در پایان/ گزارشی از نمایش فیلم «در جست‌وجوی فریده»

نمایی از فیلم در جست‌وجوی فریدهبعدازظهر روز یک‌شنبه ششم خردادماه مستند «در جست‌وجوی فریده» ساخته‌ی مشترک آزاده موسوی و کورش عطایی در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس این فیلم با حضور دکتر مصطفی جلالی‌فخر، منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
استقبال چشم‌گیر مخاطبان از مستند مورد اشاره به حدی بود که فیلم مورد بحث، در هر دو سالن، به صورت هم‌زمان و با ظرفیت کامل به نمایش درآمد.
در ابتدای جلسه‌ی نقد و بررسی، کورش عطایی، یکی از کارگردان‌های این فیلم در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم) درباره‌ی نحوه‌ی تقسیم‌بندی وظایف کارگردانی گفت: «واقعیت این است که در این نوع کارگردانی، تقسیم وظایف خیلی خط‌کشی شده نیست و به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود.»
وی که در این فیلم و به همراه همکارش آزاده موسوی به تلاش‌های یک زن ساکن هلند برای پیدا کردن ریشه‌های ایرانی‌ خود پرداخته گفت: «برخلاف تصور، هر دو ما همیشه سر صحنه‌ی تصویربرداری حضور داریم و این‌گونه نیست که هرکدام یک بخش از فیلم را کارگردانی کنیم. در حقیقت این تقسیم وظایف با توجه به توانایی‌ها و ویژگی‌هایی که در وجودمان هست انجام می‌شود.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته