تراژدی جنگ در بستر زندگی/ گزارشی از نمایش مستندهای «آن‌ دو»، «لوتوس» و «در دامان سرخ‌کوه»

سه مستند درباره‌ی جنگ در یک قاببعدازظهر روز یک‌شنبه بیست و پنجم شهریورماه سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شاهد نمایش و سپس نقد و بررسی مستندهای «آن دو» (به کارگردانی ماجد نیسی) و هم‌چنین «لوتوس» و «در دامان سرخ‌کوه» (از ساخته‌های محمدرضا وطن‌دوست) بود.
در ابتدای این جلسه‌ی نقد و بررسی که به دلیل سفر ماجد نیسی (کارگردان مستند «آن دو») با غیبت این مستندساز همراه بود، تهماسب صلح‌جو (منتقد مهمان برنامه) در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم مرکز) درباره‌ی کیفیت مستندهای به نمایش درآمده، این فیلم‌ها را «تصویری از ترکش‌های جنگ در شعاع دوردست» توصیف کرد و افزود: «مستندهای مورد بحث بیش‌تر از آن که غمگین‌کننده باشند شور زندگی را در تماشاگر برمی‌انگیزند؛ و از آن‌جا که قابلیت انتقال حس و حال زندگی را دارند به خوبی می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.»
وی ضمن ابراز خوش‌حالی از رونق نمایش فیلم‌های مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: «‌آن‌چه که ارزش و اهمیت این فیلم‌ها را تضمین می‌کند نحوه‌ی نمایش تراژدی جنگ در بستر زندگی است. به عنوان مثال در مستند «آن دو» با لحظه‌هایی روبه‌روییم که بیش از آن که به زندگی رزمندگان سلحشور جبهه‌ها بپردازد درباره‌ی نقش هنرمندان در بحران‌هاست. هنرمندان و عکاسانی نظیر محسن راستانی (شخصیت اصلی مستند «آن دو») که کوشیدند تا در اوج بحران جنگ، تصویر زندگی را جاودانه کرده و به ثبت برسانند.» بقیه‌ی گزارش...در ادامه‌ی مطلب.

ادامه نوشته

سند مالکیت ایران‌زمین/گزارشی از نمایش فیلم «پرسپولیس، شیکاگو»

پوستر فیلم پرسپولیس، شیکاگوبعدازظهر روز یک‌شنبه هجدهم شهریورماه فیلم مستند «پرسپولیس، شیکاگو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اُرُد عطارپور در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور نیما عباس‌پور برگزار شد.
استقبال علاقه‌مندان سینمای مستند از این فیلم که نخستین نمایش خود را پشت سر می‌گذاشت به حدی بود که با وجود نمایش هم‌زمان در هر دو سالن مرکز گسترش و افزودن صندلی، تعدادی از تماشاگران مجبور شدند به صورت ایستاده آن را تماشا کنند.
در ابتدای این جلسه که با حضور محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مدیرعامل و مرتضی رزاق‌کریمی، معاون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، اُرُد عطارپور در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم) درباره‌ی شکل‌گیری ایده‌ی «پرسپولیس، شیکاگو» گفت: «سال 89 از سوی مدیران وقت سیمافیلم به من پیشنهاد شد تا برای این موسسه یک فیلم مستند بسازم. موضوع «پرسپولیس، شیکاگو» یکی از طرح‌هایی بود که همان زمان به سیمافیلم ارائه دادم و با ساخت آن موافقت شد.»
وی که در این فیلم به موضوع ارسال الواح پیدا شده در تخت جمشید و تلاش برای رمزگشایی از آن‌ها در ارسال به شیکاگو پرداخته گفت: «تولید این فیلم مدتی پس از آغاز فیلم‌برداری و زمانی که گروه تولید آماده می‌شد تا در یکی از دادگاه‌ها که در آمریکا برای بازگرداندن این لوح‌ها به ایران برگزار شده بود شرکت کند متوقف شد؛ و متاسفانه این بلاتکلیفی حدود شش سال گریبان آن را گرفت.» بقیه‌ی گزارش را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

همسفر بادبان‌ها/ گزارشی از نمایش فیلم «پسران سندباد»

پوستر فیلم پسران سندبادبعدازظهر روز یک‌شنبه یازدهم شهریور مستند «پسران سندباد» در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس این فیلم با حضور پیروز کلانتری به‌عنوان منتقد مهمان مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه، رضا حائری، کارگردان فیلم یاد شده در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره‌ی نحوه‌ی شکل‌گیری ایده‌ی فیلم خود گفت: «چند سال پیش، از سر کنجکاوی با دوست دریانوردی که تصمیم گرفته بود مسیر خلیج فارس تا آفریقا را با یک کشتی بادبانی طی کند همراه شدم. این تصمیم رویاپردازانه‌ متاسفانه به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی با شکست مواجه شد اما وقتی داشتم نتیجه‌ی تحقیقات او را بررسی می‌کردم متوجه شدم در سال‌های دور، کسان دیگری هم سفر در همین مسیر را تجربه کرده‌اند. یکی از آن‌ها عکاسی به نام خانم ماریون کاپلان بود که شخصیت اصلی این فیلم به حساب می‌آید.»
حائری که در این فیلم به سفر این عکاس به ایران و تلاش برای پیدا کردن نشانه‌هایی از سوژه‌های عکاسی خود پرداخته گفت: «در جست‌وجوهای اینترنتی موفق شدم وب‌سایت شخصی خانم کاپلان را پیدا کنم. به او ایمیل زدم؛ و به این ترتیب کار به جریان افتاد.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

مهربانی با حیوانات/ گزارشی از نمایش فیلم «باشگاه حیوانات»

هادی آفریده؛ پشت صحنه‌ی باشگاه حیواناتبعدازظهر روز یک‌شنبه چهارم شهریورماه سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شاهد نخستین نمایش مستند «باشگاه حیوانات» به کارگردانی هادی آفریده و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور خسرو دهقان بود.
گفتنی است استقبال چشم‌گیر مخاطبان و تماشاگران سینمای مستند از «باشگاه حیوانات» به حدی بود که این فیلم در هر دو سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با ظرفیت کامل به نمایش درآمد.
در ابتدای این برنامه، هادی آفریده در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان، مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم درباره‌ی دلیل علاقه‌ی خود به سوژه‌ی فیلم «باشگاه حیوانات» گفت: «با وجود این که همیشه نسبت به موضوع‌های اجتماعی علاقه‌مند بوده و هستم اما در حقیقت باید گفت تا پیش از ساخته شدن این فیلم فرصتی برای بیان این علاقه نداشتم.»
وی که در فیلم خود به موج نگهداری از حیوانات خانگی در سال‌های اخیر پرداخته ضمن اشاره به مشکلات ساخت مستندهای اجتماعی گفت: «در حقیقت شانس با من یار بود که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بخشی از سرمایه‌گذاری بر ساخت این فیلم را پذیرفت و تولید آن به جریان افتاد.» متن کامل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

ادامه نوشته